PANIK!

Veckans problem häst:
 
Jag har inte detta problemet med min häst, men min medryttarhäst; en häst som får bråttom ut ur transporten, och får panik eftersom man inte hunnit få upp bakbommen.
 

JAG tror nästan alla känner igen detta här problemet med hästar som har panik med transporten! Då måste man ställa sig frågan!  VARFÖR får min häst panik? Beror det på att hästen ogillar transporten?  att åka transport? elr är det så att hästen ÄLSKAR att åka iväg och blir otålig?

Om problemet ligger i att hästen ogillar att åka transport så är nog det bästa alternativet att lasta av hästen framåt. Där efter börja långsam lasta ut hästen bakåt!  så hästen känner sig mer sansad och blir mindre nervös!  Kastar sig hästen ut, så är det helt eneklt att göra om och göra rätt. Hästen tröttnar otroligt fort om den förstår att den måste göra om saken om den inte gör rätt. Då är det att lasta på!  och sedan lasta av igen!  med bom på.
 
Är hästen glad av att få åka iväg ligger problemet i att hästen inte är tillräckligt bra hanterad. Då är det lydnads övningar från marken som gäller. Hästen måste ha FULL fokus på dig. Jag tror att problemet ligger i bristen på hantering. Inget elakt menat, men om du jobbar med arbeten från marken. Så som,  rygga, kom, volt osv. Så blir hästen mer ett med dig och litar mer på dig. Jag tror att problemet kommer försvinna då.

Detta problemet är OTROLIGT svårt att få en överblick över när man faktiskt inte står på plats och ser problemet.
 
Jag hoppas detta hjälpte något. Vill du ha en mer ingående beskrivning får jag nog be dig filma problemet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback