Bil problem!

Veckans problem:

Min häst är jätterädd för bilar som kommer körandes bakifrån. Hon börjar takta och när bilen kommer upp brevid svänger hon ut baken mitt framför bilen... Egentligen är hon inte rädd utan det är bara trams för när min syster går brevid och det kommer en bil bakifrån så matar hon henne med godis och då bryr hon sej inte. Hur jag än gör så puttar hon alltid ut baken mitt framför bilen när de är brevid ( spö hjälper inte ) och jag tvingas vända henne om så hon för se bilen... :/
 
Grund problemet här är oftast att hästen är bakskygg och låg i rang! något som tydlig beskrivs även att hon är: ''när min syster går bredvid och det kommer en bil bakifrån så matar hon henne med godis och då bryr hon sej inte'' Detta är ett stort bevis på att hon är låg i rang och söker sig till någon som går ''först'' och ''ytterst'' Detta underlätta problemet. Det viktigaste här är bara att rida, rida, rida. Varje gång det kommer en bil får man lägga skänkeln mot bilen och visa tydligt med den att hästen inte skall gå med rumpan åt de hållet och även förtydliga med spö!  även om detta inte hjälper kommer slut resultatet bli bra! Man måste även försöka säga till bilen att köra långsamt! Då gör du följande: Du för armen rakt ut som en ''planka'' och för den upp och ner!  Detta betyder för bilisten att köra långsammare.

Ett annat alternativ som jag inte rekommenderar är att låta en ''äldre'' häst visa att det inte är så farligt. Men då kommer vi ju till faktorn att ponnyn/hästen vill ha en framför. För att hon är låg i rang och vill kunna följa med i flocken och där av uppstår problemet.

Skulle även gissa på att hästen inte är så gammal. Där av är det troligt att den är bakskygg. Taktar när bilen kommer bakifrån och sedan kastar ut rumpan för att försvara sig. På just denna biten är det bara att öva!  Tömkör mycket, va bakom hästen. Men främst MILJÖträna hästen. Plastpåsar och allt möjligt men främst bakifrån.
 
Vill du ha mer tips om hur man kan miljöträna kan jag ta upp detta om det är intressant?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback