Sissi från start til mål!

Tänkte skriva om sissi från start till mål!
 
 
Sissi från början kunde inga grunder. Hon kunde inte galoppfattning på ett korrekt sätt .. Hon visste inte va skänkeln betydde och hon tog inte spöt som  en extra hjälp.

Ponnyn var även DUM mot barnen.. å stegrade sig å slängde av dom.
 

Vi började med att gå ställt på volt och reagera till skänkeln och få in galopp som ett naturligt moment i ridningen.

Vi tränade en del över markarbete och sissi började söka sig neråt i många fall!

 
I slutet av sommaren kunde sissi grunderna inom ridning. Så som skänkeln och galoppen och jag började skola ponnyn!
 

Men vi syssla ju självklart inte bara med dressyren utan vi fick även när hösten kom tänka på muskulaturen och arbeta utifrån dom förutsättningarna .. Då blev det ultimata att tömköra ponnyn och även ta med henne ut  Westen sadeln.
 
 
 
 Jag även hoppa henne några få gånger och detta tillfället så helt enkelt testa jag henne! hindret ligger på hela 80cm!


Vinter kom fort och det frös till i marken så man fick helt enkelt börja rida i marnechen!  vid denna tiden kunde sissi galopp ombyten skänkelvikning, bakdelsvändningar och framdelsvändningar.
 
filmen är la inte av de bästa tillfällena haha! men men :)

 
När jul började närma sig kunde sissi gå i en stadig form!
 
 
När snön fall för första gången blev de med pulka åkning och lek än ordentlig ridning..

Några månader senare åkte ponnyn Till Rådaridklubb där hon står idag! brukar OFTA komma och hälsa på henne :)





Kommentarer
Postat av: JONNA - ponnyvalack

Vilket superbra och intressant inlägg! Så himla kul att se att det finns fler som är seriösa ryttare på shettisar :D Jag rider shettis och jobbar med att hitta formen, vi hade en liten svacka för några månader sen där det sa stopp i ridningen men nu är vi på rätt spår igen och vi ska även komma igång med hoppningen , jag och Arkus :) Det hade varit jättekul att skriva mer med dig, kanske få lite tips och så hur du fick din shettis så fin i ridningen!

Svar: Detta var ett tag sedan jag red sissi nu. Om några år är tanken att jag köper henne. Men absolut. Grunden är ju samma på alla hästar.
Alexandra Tilander

2013-02-24 @ 17:34:16
URL: http://ponnyvalack.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback