Svar på kommentar

Sara om Rollkür del 2:
Det där med blå tunga hade inte med rollküren att göra, utan att tungan hade råkat fastna mellan de två betten i munnen så den inte fick något blod.

För övrigt så säger jag som innan, det finns få ryttare som är nog duktiga för att använda rollkür på ett "rätt" sätt. De skador som är visade finns även hos många som inte tränar rollkür, nackskador och förändringar i nackkotor/nerver till exempel är verkligen inget specifikt för bara RK.


Och grunden går inte ut på att krulla ihop hästen. Det (att kunna placera huvudet var man vill och stretcha hästen, med lätta hjälper) är bara en liten del av ett ridsystem som har en annan utbildningstrappa än den klassiska. De som tror att det bara handlar om att dra ihop hästen har ju helt klart missat poängen (som sistnämnda i sitt inlägg till exempel).


Men som sagt så är jag delad^^ fortfarande ;) Tycker inte det ser ett dugg trevligt ut men jag tror att rätt ryttare med rätt häst kan använda det utan att skada och utveckla ridningen ytterligare genom det.



Hej sara!

Ja självklart förkommer dessa sakor hos andra hästar med, Men ej legitiment skador över nacke och rygg. För om dessa skall skadas och gå söner måst antingen hästen springa på huvudet elr gå i RK. Inget annat alternativ finns då legitmentet dras sönder.

Grunden går ut på att krulla ihop sig och bli hyberflexiv. Att böja huvudet till vänster och höger. Och göra hästen över vig. Något som å ger dessa konsekvenser som över. Även om du inte vill se dom så är det så. Forskare har bevisat att det är på detta vis. Även om du anser något annat så är det på detta vis och det är soppas skadligt som det är. Det spelar inte någon roll vem det är som rider utan det är ju självklart lika skadligt för dem hästarna som vilken annan som tränar i denna form. Hästen får ju ändå lätta blödningar i lungorna p.g.a låg syrehalt och bakåt sug. Hästen får en låsning och Hästen får ONT!


Om en häst har sadeltvång har den väll inte mindre sadeltvång om du har en tjej som är duktig på att sadla. Elr en häst som är rädd för bilar blir ju inte mindre rädd för att det sitter en ryttare som är orädd i trafiken. Elr en sadel som klämmer, klämmer ju lika mycket även om ryttaren rider hästen korrekt.


Problemen försvinner ju tyvärr inte, dessa porblem går ju att lösa. Men med RK gör så att hästen ignorerar smärtat tillslut. Så som jag med min bukmigrän. Idag känner jag inte av smärtan på samma sätt som jag gjorde då, och det är med all smärta. Rädslan finns ju fortfarande att få det tillbaka.

Du får självklart ha din åsikt. Men tycker det är tragiskt att du väljer tävlings resultat framför hästens hälsa.

// Alexandra



Kommentarer
Postat av: Sara

Fast det är ju klart det spelar roll vem som gör det och hur det görs. En häst som dras ihop med våld spänner sig och kan inte jobba alls. Läggs den i formen mjukt och utan motstånd är det garanterat trevligare för hästen. Och någon som är BRA lär ju vara nog smart att endast använda RK kortare stunder ibland. Medan någon mindre bra människa kanske rider runt i samma form långa stunder och/eller oftare. Då skadar det självklart.



Ligament kan skadas även av att rida i till exempel konstant hög form, utan att variera formen nog mycket, eller om hästen rids spänd. Det är heller inget som bara existerar hos hästar som tränas med RK. Men det är vanligare.



Och som jag sagt i de tidigare kommentarerna så är jag INTE för Rollkür. Men jag är heller inte helt emot. Jag vet inte exakt vad jag tycker och kommer aldrig veta säkert eftersom det inte går att läsa hästars känslor och därav går det inte att veta hur det upplevs heller.



Det som gör att jag kommenterar är framför allt att jag tycker det är himla tråkigt när man argumenterar för/emot någonting och bara tar med ena sidan av det hela. Som du har gjort här, bara det negativa. Även om man själv står på en sida tycker jag man ska försöka ha med båda sidor.



Från början visste jag inte så mycket mer än att RK = ihopkrullade hästar. Då tyckte jag det var halvt djurplågeri. Men man måste se till helheten också. Edward Gal använder rollkür när han tränar (hur mycket eller lite vet jag inte), och alla gånger jag sett honom, på olika hästar, så är hästarna alltid framåt, positiva, jobbar äckligt bra genom kroppen med mycket bakben medan han sitter där och använder hur små hjälper som helst. Det gör att jag inte tror på att rollkür inte behöver vara detsamma som att plåga hästen, åtminstone inte när rätt ryttare använder det. För i så fall hade hans hästar absolut inte haft den utstrålning de har och gått så bra.

2012-03-13 @ 23:45:12
URL: http://fotomanniska.blogg.se/
Postat av: Sara

Och det sistnämnda skiter jag i ifall det går bra på tävling eller inte. Utan Edward gal verkar alltid ha ett så jävla grymt samspel, sits och mjukhet. Det har inte med tävling att göra utan att jag gillar att se sådana ekipage öht.

2012-03-13 @ 23:54:16
URL: http://fotomanniska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback