Kommentar

Sara om RollKür:
Bland annat Totilas hos sin förra ägare tränades med Rollkur. Nu är han ju hos en annan ägare sedan ett år ungefär och tränas inte alls med RK - och det går inte alls lika bra. Övriga topp 3-5 i världen inom dressyr tränar det också.

Det SER verkligen inte trevligt ut, men i vilket fall så ger det jävligt välgymnastiserade hästar som tydligen presterar himla bra om det är någon som verkligen rider bra som använder det i träningen. Så jag vet inte ritkigt om jag tycker det är bra eller inte. Tycker ju inte Totilas såg ut att må dåligt med Edward gaal direkt ;) däremot har han inte alls samma utstrålning nu längre.



Hej sara!

Tyvärr rider många på detta rid sätt. Edward gaal har adrig utsättit sin häst för Rollkur på bana. Tyvärr vet jag ej hur han gör på träning.

Rollkur kanske är mjukgörande men!  att träna hästen på detta sätt skapar många probem för hästen.

Hästen häst som går i korekt form går så här:



Där kommer  energin från bakbenen och hästen blir rund. Sänker huvudet och får en såkallad ''banan'' form. Hästen arbetar med rygg musklerana och arbetar upp ryttaren.



Men en häst som går rollkur ser ut följande:



Hästen går över böjd och skall vara hyberflexib åt alla håll.

Hästen arbetar INTE med rumpan utan lägger all tyngd på frambenen och kan försöra leder och annat p.g.a att den blir för framot tung.

Hästen har ingen möjlighet att arbeta med rygg och får svågiheter att utföra övningar.



Hästen tar skada på ryggen och fler tal fall förekommer fel på kotorna i ryggen.

En häst som går på detta vis förlorar synfälltet, och ser endast sina ben.



Men det värsta av alt är nog att flera ryttare förstår inte att dem förstör nervsustemet på hästarna. Två av nackotorna lägger sig tätt tätt intill varandra, som är oerhört vassa, och börjar skava. Detta kan göra så att hästen får nervfel. Och får stå ut med oerhörd smärta.


Säg du med NEJ till Rollkür!!

// Alexandra



Kommentarer
Postat av: Sara

Det finns filmer på när Edward tränar Rollkür, men han brukar inte göra det vid tävling vad jag vet, nej. Men vad ryttarna gör på framridning spelar väl inte så stor roll, det är ju den dagliga ridningen/träningen som spelar roll och där används rollkür av i princip alla holländare som är i toppen. Och Holland är bäst i världen i dressyr enligt resultaten i alla fall.



Som sagt vet jag inte riktigt vad jag tycker om det. Jag tror inte att en häst som har en riktigt bra ryttare som använder rollkür bitvis i sin träning tar skada av det. Än så länge tror jag faktiskt inte det finns någon konkret statistik, men vad jag vet så finns det inget som visat att holländarnas (och en del andra såklart som tränas med RK) hästar har mer skador än hästar som tränas "klassiskt". Inte av dom som faktiskt ligger högt upp i rankingen i alla fall.



Däremot tror jag att rollkür är för jävligt när någon som INTE är riktigt duktig, mjuk och har grym kordination och balans, rider och försöker använda sig av rollkür. DÅ tror jag att det är skadligt på många sätt, och det finns väl dessutom tyvärr en del ryttare som inte kan så mycket som själva tror att det är en bra metod eftersom eliten använder det. Men då blir det ju helt fel såklart.

2012-03-10 @ 12:37:42
URL: http://fotomanniska.blogg.se/
Postat av: Sara

Och ja, även om "rätt" ryttare rider rollkür konstant så är det givetvis skadligt. Men dom är ju medvetna om att det inte lönar sig att rida rollkür hela tiden och gör inte det heller (hoppas jag i alla fall^^).



Nämnvärt är väl att nästan samtliga som använder rollkür i träningen från början kommit långt på klassisk ridning och kommit långt redan innan. Rollkür är handlar inte bara om att dra ihop hästen liskom, utan det är en del av ett ridsystem där hästen alltid ska följa handen och kunna trampa under sig och använda ryggen både i väldigt låg, rund form (rk) och i hög form. Utan att de knappt ska behöva ta i hästen.



Edward som exempel är väl mer eller mindre idealet. Använder i princip inte händerna alls, har grym sits och har i princip osynliga hjälper, rider i stort sett enbart för sits och skänkel. Han tränar även rollkür och hästarna han rider har alltid utstrålning och arbetar alltid bra med rygg och bakdel.



Men ja, jag vet faktiskt inte säkert vad jag tycker x) Men jag tror inte det behöver vara fel när rätt ryttare använder det. Men jag tror de ryttarna är få.

2012-03-10 @ 12:47:10
URL: http://fotomanniska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback